قصه وعبره

زا هيـــــــرو

زا هيـــــــرو

بقلم … رحمـــــه اســــــامه

‎شركة ذا هيرو في العصر الحالي وفي ظل هذه الحياه ازدهرت هذه الشركه كثيراً .. ‎هذه الشركه هي شركة ألعاب لكن ليست ألعاب فيديو .. وليست ألعاب أطفال بل انها العاب مغامرات حقيقيه ‎هذه الشركه تعلن الألعاب ويشترك بها الشباب لتبدأ المغامره في النهايه الفائز واحد والباقي سيموتون حتماً . ‎بالطبع لن يتبقي سوي شخص واحد علي قيد الحياه هو الذا هيرو ..هو الفائز ‎وبالطبع الجوائز مغريه بشكل كبير . ‎وفي هذا الوقت أعلنت شركه ذا هيرو عن بدء اللعبه اللعبه في غضون أيام .
‎مدير الشركه / اللعبه السنه دي لازم تبقي مشوقه أكتر من أي سنه ..عدد المشتركين هايل جداً ومن مختلف أنحاء العالم .
‎أحد الموظفين / كل حاجه ماشيه تمام واللعبه السنه دي جديده ومختلفه جداً واللي هيعديها يستحق فعلاً يبقي الذاهيرو . ‎
المدير /بالتوفيق بس اهم حاجه نجمع المشتركين في أقرب وقت ‎الموظف / كل حاجه هتمشي زي ما لازم تمشي بالظبط .
‎المدير / بتمني يعني ، حضروا للإختبار علشان هنبدأ في أقرب وقت ممكن .
الموظف / علم وسينفذ حضرتك .
‎أنفض الإجتماع وذهب ذلك الموظف لموظفيه وقال / عاوزين نبدأ الجيم في أقرب وقت ، من بكره عاوزين نجمع كل المشتركين ونبدأ الإختبارات والفحوصات ونطلع السليم ، يلا اتفضلوا دلوقتي علي مكاتبكوا . ‎وفي صباح اليوم التالي كان جميع المشتركين في مقر الشركه وبدأت الفحوصات وبعد وقت طويل وبعد عمل شاق استمر لساعات تم إختيار المشاركين في اللعبه . ‎في صباح اليوم التالي وعندما حضر جميع المشاركين تم الإعلان عن الذين تم إختيارهم للمشاركه في اللعبه ، وقف مساعد المدير السيد أحمد معلناًعن أسماء المشاركين / اهلاً بيكوا في الذا هيرو وبعد ما خلصنا الإختبارات هنعلن دلوقتي عن أسماء المشاركين في الجيم ‎ولاء محمدي ، شيماء جمال ، زهره سميح ، الاء أسامه ، مريم ناصر ، جاك ستيوارت ، ستيڤ هانز ، محمود فهمي ، لونا سينتياغو ، أمبير كولندول العشره اللي هيعيشوا تجربة الذا هيرو واحد منهم بس هو الفايز والباقي هتبقي النهايه مؤسفه ، هنبدأ بكره الجيم وهنشرح قوانين اللعبه قبل ما تبدأوها .. بالتوفيق للجميع .

 

‎مريم / أكتر الجيم السنه دي مصريين اللعبه هتولع . ‎نظر لها محمود وهو يبتسم / قصدك الجيم أكتره بنات يعني هتخسروا بسرعه .
‎مريم / مش إحنا اللي نخسر ابداً . ‎نظر لها محمود بتحدي واضح وقال / هنشوف . ‎نظرت له مريم بلا مبالاه وذهبت لتبحث عن صديقتها زهره ، وبعد قليل من البحث وجدتا بعضهما . ‎
مريم / فينك بدور عليكِ .
‎زهره / وأنا كمان، ‎مريم / طيب يلا نروح دلوقتي ونجهز للجيم بقي  ‎زهره / اها ماشي بس مش مرتاحه للجيم .
‎مريم / ليه بس ؟ ‎زهره / أنا وأنتِ اتقبلنا ولازم يبقي الفايز واحد بس بفكر أنسحب أنا وأنتي استمري .
‎مريم / طب بس يا ماما مفيش أنسحاب سواء أنتِ فوزتِ أنا فوزت مش هتفرق دي مجرد لعبه . ‎
زهره / مش عارفه بقي وبعدين بصي كده ماله الولد ده نظراته مريبه شويه . ‎نظرت مريم لتجد محمود ينظر إليهما فقالت / مش بقول الجيم اكتره مصريين حاجه مش مبشره خالص، ‎زهره / هو مصري ؟
‎مريم / اها أتكلم معايا من شويه . ‎
زهره / مش بقولك مش مرتاحه للجيم ده، ‎ضحكتا كلتهما وغادرتا مقر الشركه في ظل العوده لبدأ مغامرة الذا هيرو في صباح يوم غد ‎باليوم التالي انه اليوم المنشود ، اليوم الذي تجمع به أكثر سكان لاس فيغاس لمشاهدته . ‎بدأ السيد أحمد حديثه بعدما أجتمع جميع المشاركين / وقبل ما أشرح الجيم نحب كل واحد فيكوا يعرف نفسه وبلده ‎بدأ محمود /محمود من مصر، ‎مريم من مصر، ‎زهره من مصر، ‎شيماء من لبنان، ‎آلاء من المغرب ‎ولاء من تونس Jack .. las figas Stive .. new york Lona and amber .. amazon ‎ أحمد / وزي ما أتعرفنا علي العشر متسابقين وواضح إن العرب مسيطرين وخصوصاً المصريين هنشرح دلوقتي الجيم هيمشي ازاي ،،

 وزي ما كلنا شايفين الكراسي دي متوصله بأجهزه متحكم فيها أكبر علماء ودكاترة العالم كله المشتركين كل واحد هيقعد علي كرسي وهيبدأ رحلة الزا هيرو  هتقولولي ازاي هيبدأ الرحله وهو قاعد علي الكرسي ؟ هقول هو جسدياً قاعد علي الكرسي لكن إحنا مسيطرين علي عقله عن طريق الجهاز اللي علي رأسهم ده ..

 

‎اللعبه السنه دي غير أي سنه ومعانا هتعيشوا تجربه مختلفه جداً هنحطكم في أماكن خطيره وهنشوف ازاي هتقدروا تنجوا بنفسكوا كل شئ متصور وهيظهر لنا ولجمهورنا وزي ما قولت المشتركين نايمين قدامنا أهو لكن هما دلوقتي مستعدين علشان يبدأوا رحلة الذا هيرو .. واحد بس هو البطل والتسعه في الجيم مصيرهم الموت ومعني إنك تموت في الجيم يعني أنت خرجت منها نهائياً والجهاز ده هيتفصل عنك . ‎نعد من واحد لتلاته بعدين نقول Go . 1 2 3 Go .. ‎كان العشر مشتركين نائمين علي تلك الكراسي ويضعون جهاز اشبه بقبعه علي رؤوسهم وفجأه ظهرت علي الشاشه العملاقه مكان اشبه بغابه وظهر هناك العشر مشتركين . ‎في ذلك الوقت صاح الجميع غير مصدقيين كيف لهذا أن يحدث أنهم أمامنا الأن وفجأه اصبحوا في تلك الشاشه
‎احمد / please be calm to start our journy . ‎هدأ الجميع وأخذوا يترقبون المشتركين من خلال الشاشه وهم داخل تلك الغابه الغريبه ‎أمبير / where we are ؟ ‎لونا / i think we may be in the dark world . ‎
زهره / مريم سمعتي بتقولك dark world ‎
مريم / طيب كل ده جيم يا زهره مش حقيقه يعني .
‎محمود / لازم نشوف ايه اللي هيحصل بالظبط وايه الغرض من وجودنا في المكان ده ومن اللي إحنا لابسينه ده ؟ ‎وفجأه وبينما محمود يتحدث حتي صرخت ولاء التفت الجميع نحوها ليجدوها عالقه بين أغصان شجره غير مورقه والأفاعي السوداء تحاوطها من جميع الجهات ، هنا ظهر رجل غريب الهيئه وقام بالخبط علي ذلك الغصن لتسقط جميع الأفاعي وتختفي .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock