قصه وعبره

ذا هيـــــــرو ” الفصل الخامس “

ذا هيـــــــرو ” الفصل الخامس “

بقلم … رحمـــه اســـــامه

ظلوا جميعاً يسيرون حتي اوقفهم صوت لونا تقول / hey look at this forest we should go inside there ؟ ‎ستيف / no , we must find a knife to kill a giants . ‎
نظرت مريم لمحمود وقالت / مش قولتلك هما عارفين .
‎محمود / هنفضل معاهم بس الأول نعرف أي سكينه اللي بيتكلموا عليها ؟ ‎لونا / may be we find it inside a forest . ‎جاك / no now we must go to sea . ‎فجأه ظهر ضوء غريب بارد ولونه أبيض ليس كضوء الشمس أو حتي ضوء القمر . ‎مريم / الضوء ده متأكده أنه هيوصلنا لحاجه .
‎محمود / طيب تعالي لحد ما نوصل لمصدره .
‎ذهبا مريم ومحمود يتبعان ذلك الضوء حتي وصلا علي شاطئ البحر . ‎مريم / البحر .. أكيد هنلاقي السكينه لو فعلاً كلامهم صح .
‎محمود / هندور كويس في كل مكان لحد ما نلاقيها . ‎
اخذا يبحثان في كل مكان حتي رأي محمود شئ يلمع في الرمال ، انحني محمود ليلتقط هذا الشئ ليجده السكين التي كانا يبحثان عنها .. تهلل وجه محمود بالفرح وقال / مريم ، لقيتها . ‎ذهبت مريم لعنده وهي تلتقط السكين من يده وقالت / طيب ايه ؟ هي دي اللي هنموت بيها العمالقه ؟

‎محمود / المفروض يعني تكون هي دي . ‎مريم / علي ما نوصل لواحد ونموته بيها هيكون الباقيين بياكلونا .
‎محمود / اكيد في حاجه بس ايه هي مش عارف ؟ ‎في ذلك الوقت ظهر ذلك الضوء العجيب مجدداً لكنه علي شكل سهم يشير اتجاه إحدي الممرات الصخريه .

 

‎ذهبت مريم وتبعها محمود وراء ذلك السهم حتي دخلا الممر الصخري ليجدوا هناك بعض الكلمات المنحوته علي احدي الصخور . ‎
قرأ محمود / هنيئاً لكم الوصول إلي هنا بعد إن وجدتم السكين تستطيعون هزيمة العمالقه وإنهاء هذه المرحله ،، والأن سأخبركم كيف تقضون علي العمالقه ‎يجب عليكم معرفة قائدهم وطعنه بتلك السكين ، عند طعن ذلك العملاق سيختفي ويختفي معه كل العمالقه الأخرين .
‎محمود / طيب كده عرفنا ازاي هنستخدم السكينه كانوا يكتبولنا مين قائدهم بالمره بقي . ‎مريم / أنا عارفه قائدهم مين .
‎محمود / مين ؟
‎مريم / اللي عنده رأسين كان قاعد علي عرش لما كنا في الكهف عندهم . ‎محمود / طب كده حلو أوي ، الحلوين اللي هناك لازم يجوا معانا هما كمان .
‎مريم / اكيد بس هما فين ؟ ‎خرجت مريم من الممر لتجد الاربعه قادمين نحوها من بعيد فقالت / مش محتاجين ندور عليهم جايين اهم . ‎
خرج محمود من الممر وقال / طيب يلا بينا بقي . ‎امبير / what are you doing here ؟ ‎مريم / mahmmoud found a knife and now we can kill a giant . ‎لونا / yeah , let’s go then . ‎همس محمود في اذن مريم / اول مره تردي بالأنجليزي يعني ؟
‎مريم / اهو بتحصل عادي بقي . ‎ضحكا كلاهما ثم اخذوا جميعاً يسيرون حتي وصلوا الي ذلك الكهف .

 

‎محمود / دلوقتي بالراحه ومن غير أي صوت علشان لو حد شافنا كلنا هنخرج من اللعبه كده . ‎جاك / which one we must start ؟
‎محمود / قائدهم .. ‎ذهب محمود ببطء والباقي في الخلف يتسللون حتي وصل محمود إلي عرش القائد . ‎همس محمود / هو ده ؟ ‎اومأت مريم رأسها بالموافقه .
‎محمود / علي البركه مش هيحس بيا اصلاً . ‎تسلق محمود العرش ومعه جاك وستيڤ بينما ظلت الفتيات في الأسفل وفي الحال ودون أن يشعر العملاق بهم إذ طعن محمود ذلك العملاق فصرخ العملاق واختفي وبمجرد اختفائه حتي سقط محمود علي الأرض . ‎
محمود / اوه مش كان يديني إشاره أنه هيختفي علشان أنزل بدل المرمطه دي . ‎
مريم / كده خلصنا . ‎
محمود / المفروض بس الأول نتأكد إن كل العمالقه اختفوا معاه . ‎انتشر الجميع في كل اتجاه يتأكدون من إختفاء العمالقه كلها وبالفعل كان جميع العمالقه قد اختفوا . ‎امبير congratulations , you really a brave man . ‎لم يبالي محمود لحديثها وقال / دلوقتي المفروض خلصنا أول مرحله هنعمل ايه بقي ؟ ‎في ذلك الوقت ظهر أحمد قائلاً / براڤوا عليكوا يا ابطال دلوقتي وبعد ما وصلتوا للمرحله التانيه والاخيره والاصعب ‎المرحله التانيه مش هتواجهوا أي حد .. المرحله التانيه هتواجهوا نفسكوا ‎هتتحدوا بعض وتهاجموا بعض والبقاء للأقوي .. لازم يفضل واحد بس منكم هو الذا هيرو ‎والباقي للأسف الشديد وبالتوفيق يا ابطال …

انتظرونا مع الفصل السادس

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock